tirsdag 1. oktober 2013

Iscenesatt bilde, Sorgen av Kittelsen



Å finne ut hvilket kunstverk jeg skulle iscenesette var en tidkrevende prosess. Siden jeg for tiden befinner meg i lofoten tenkte jeg at et maleri med naturen i fokus måtte være det mest passende å iscenesette. Siden naturen her i lofoten er storslått og typisk norsk tenkte jeg at å gjenskape et bilde av Theodor Kittelsen kunne la seg gjøre. Jeg så gjennom verkene til Kittelsen og festet meg ved maleriet sorgen.
http://www.wikipaintings.org/en/theodor-severin-kittelsen/sorgen

I utgangspunktet er bildet av en gammel kone som går over et snødekt landskap. Selv om det enda ikke er snø tenkte jeg at det kunne være mulig å gjenskape dette bildet på en av lofotens hvite strender. Jeg var avhengig av å ha noen mørke fjell eller liknende i bakgrunnen som kunne skape den mørke kontrasten man ser i maleriet. Jeg måtte også bildet på en solskinnsdag slik at sanden ble mest mulig hvit. Videre måtte bildet tas midt på dagen for å unngå å få skygger fra fjellene rundt i sanden. Da jeg hadde funnet en passende lokasjon for å iscenesette bildet måtte jeg finne et kostyme. Jeg hadde en svart "håndkle-poncho" som tenkte kunne funke. Damen i maleriet har en lang kåpe/kjole. Siden jeg ikke hadde tilgang til hverken kåpe eller kjole tenkte jeg at en svart søppelsekk kunne gjøre nytten. Dette skyldes at objektet i bildet er såpass langt unna og man vil derfor ikke se så mye detaljer.
Å gjennomføre iscenesettingen viste seg fort å bli litt mer utfordrende enn jeg hadde forventet. Dette skyldes at jeg gjorde det helt alene og benyttet kamerastativ og selvutløser. Etter å ha prøvd litt fant jeg ut at motivet måtte være noe lenger unna kameraet enn jeg i utgangspunktet hadde trodd. På kameraet mitt er maksimal selvutløsertid 10 sekunder. Dette medførte at jeg hver gang hadde kun 10 sekunder fra jeg trykket på utløseren til jeg måtte være i posisjon. Der jeg måtte stå var omlag 30 meter fra kameraet. Jeg valgte å benytte en middels rask lukker på 1/250 sek for å være sikker på at jeg fikk fryst motivet. Jeg var også avhengig av å ha en relativt liten blenderåpning for å få god dybdeskarphet. Da bildet ble tatt på høylys dag benyttet jeg lavest mulig ISO (100). 
Det må ha vært et komisk syn, for hver gang jeg trykket på utløseren ble jeg nødt til å spurte over sanden for å komme tidsnok i posisjon. Det faktum at jeg var ikledd en "søppelsekkkjole" vanskeliggjorde dette betraktelig. Etter en rekke forsøk fikk jeg tilslutt et bilde jeg var fornøyd med.
Jeg tok bildet i kamera RAW og det første jeg gjorde var å etterjustere bildet i Adobe camera raw. Jeg gjorde noen endringer for å få sanden lysere og fjellene i bakgrunnen litt mørkere. Deretter behandlet jeg bildet i photoshop. Når man skal gjenskape et maleri og har bildet foran seg i photoshop er det lett å bli fristet til å gjøre en rekke endringer for å få det til å likne mest mulig på orginalen. Jeg prøvde imidlertid å begrense meg når det kom til etterbehandling. Det eneste jeg gjorde var å beskjære bildet,  fjerne noen steiner på stranden, legge inn økt støy filter, samt å legge inn et lag med et hvitt slør for å få bildet til å få samme utrykk som orginalmaleriet. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar