mandag 25. november 2013

Interiørmagasin La Casa


Jeg bestemte meg for å ta bildet for oppgaven i en av de mange interiørbutikkene i Oslo. Etter å ha sjekket litt rundt fant jeg etter hvert et motiv jeg likte. Jeg tok bildet med mitt 18-135mm objektiv fordi jeg  var avhengig av å ha litt vidvinkel for å få med mest mulig fra relativt kort avstand. Jeg tok bildet i stående format fordi magasinforsiden er i dette formatet. Siden bildet ble tatt innendørs var jeg avhengig av å åpne blender så mye som mulig som er 3,5 på dette objektivet. Dette var imidlertid ikke noe problem med tanke på dybdeskarpheten fordi det jeg tok bildet av ligger i relativt likt plan. Derfor fikk jeg alt i fokus selv med f3,5. Lukkertid satte jeg til så lang jeg kan klare håndholdt. Dvs. rundt 1/30 sekund. Isoen ble satt så lavt som mulig, 125. Ideelt sett burde jeg hatt et stativ for å ta dette bildet da det hadde gitt meg større frihet med tanke på eksponeringsinnstillingene. Jeg tok bildet i RAW format for å få mer justeringsmuligheter i ettertid.
Etter å ha justert bildet i camera Raw la jeg det inn i photoshop. Det første jeg gjorde var å retusjere vekk noen forstyrrende elementer. Det var noen klokker på veggene så jeg fjernet disse. Jeg fjernet også en lampe. For å gjøre dette brukte jeg markering med autofyllfunksjonen og klonestempelet. Etter dette var unnagjort begynte jeg å sette inn tekst. Jeg fant en litt spenstig font fra dafont.com som jeg lastet ned. Som tittelen for magasinet valgte jeg det spanske ”La Casa”. Siden det er en sofa som er hovedmotivet i bildet mitt valgte jeg å ha sofa som hovedtema i bladet. Jeg ønsket å finne en farge på teksten som gjorde at teksten kom klart frem. Jeg ønsket også at fargen på teksten skulle være livlig og ”frisk”. Etter å ha prøvd litt forskjellige farger fant jeg en farge jeg synes passet. Etter jeg var ferdig med tekstarbeidet fant jeg en strekkode og plasserte den inn i bildet. Dette var for å få en mest mulig realistisk fremtoning. Til slutt skalerte jeg bildet og skjerpet det. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar